Auteur in de spotlights: Koen Minjauw
"Ik hou ervan om een eigen wereld te creëren op papier én op de scène."
28 juni 2019
Auteur Koen Minjauw is al meer dan 30 jaar met theater bezig. Eerst als acteur, en 20 jaar geleden richtte hij Theater Encachado op in Zulte en ging hij zich meer toespitsen op regie. Eerst regisseerde hij jeugdtoneel, later ook stukken voor volwassenen en zelfs inclusieve groepen! Na verloop van tijd begon hij op maat van de specifieke groepen zelf stukken te schrijven.
Wat is je favoriete genre?
"Ik heb niet specifiek één bepaald genre dat ik verkies, zolang het maar doorleefd en geloofwaardig is en als de enscenering en het spel mij beroert maar dat kan zeer uitéénlopend zijn: door een (schater)lach, ontroering, tristesse, (maatschappij)kritiek…"
"Ik hou wel van toegankelijk theater, begrijpbaar voor een breed publiek. Wat niet betekent dat de toeschouwer niet mag/moet tot nadenken aangezet en uitgedaagd worden, een kritische geest mag weleens aangewakkerd worden. Echter, ik hou niet van het gekunsteld, soms (te) abstract theater voor een zogenaamd elitair theaterpubliek waar het wat en waarom soms moeilijk te doorgronden zijn."
Wat is je favoriete toneelstuk aller tijden?
"'Who’s afraid of Virginia Woolf' van Edward Albee en 'August August August' van Pavel Kohout.
Wie of wat wakkerde je liefde voor toneel aan?
"Ik was een tiener toen mijn vader zich aansloot bij de plaatselijke toneelvereniging. Toen ik naar de voorstellingen ging kijken, bleek al vlug mijn liefde voor het theater en de goesting om er zelf actief aan deel te nemen. Sedert mijn eerste rol in 1988 in een komedie van Feydeau, ben ik onafgebroken op en naast de planken bezig geweest en is mijn engagement steeds groter geworden: acteur, bestuurslid, oprichter jeugdtoneel, regisseur, auteur. En na zoveel jaren heb ik nog steeds het gevoel dat het beste nog moet komen…"
Waarom schrijf je graag toneelteksten?
"Eerst was ik als acteur actief in een amateurgezelschap. In 1997 richtte ik het jeugdtheater in mijn gemeente op en ging ik mij meer toespitsen op regie. Omdat ik voor zo’n grote groep spelers weinig theaterstukken vond, paste ik bestaande theaterteksten aan. Gaandeweg begon ik meer en meer zelf te schrijven, meestal op maat van de spelersgroep. Ik hou ervan om een eigen wereld te creëren op papier én scène want ik regisseer steeds zelf mijn theaterteksten."
"Ik schrijf voor de jeugd maar ik werkte ook met inclusieve theatergroepen (spelers mét en zonder beperking samen in één gezelschap) en ik schreef het scenario voor een groot openluchtspektakel met 40 spelers/speelsters."
"Ik kan mij intens gelukkig voelen wanneer ik aan het schrijven ben en mijn eigen verhaal kan creëren. Terwijl ik schrijf, zie ik de beelden van de enscenering in mijn gedachten. Zo voeden en versterken deze elkaar. Het geeft mij na de voorstellingen een grote voldoening als ik merk dat ook het publiek ‘mee’ was met het verhaal."
Wat is je een favoriete schrijf-plek?
"Plaatsen waar ik alleen ben. Soms is dit aan mijn bureau, soms buiten in het zonnetje. Vaak neem ik tijdens verlof mijn laptop mee om te schrijven, in de vroege ochtendrust of ergens in alle stilte middenin de bossen."
Wat is jouw remedie tegen een writer’s block?
"De natuur in: wandelen of tuinieren. Zo laat ik het schrijven (eventjes) los en kom ik, door het contact met de natuur (ook letterlijk met de handen in de aarde) tot rust en keert de inspiratie mettertijd steeds terug."
Welke opvoering is jou echt bijgebleven en waarom?
"Ik zag zeer recent ‘Eindspel’ van Samuel Beckett door theaterkring Meer vreugde van Oostrozebeke en was onder de indruk van het beklijvende spelniveau en de uitstekende regie van Eddy Vereyken die dit niet zo gemakkelijk theaterstuk zeer aanschouwelijk en begrijpbaar wist te vertalen naar de scène, sober en to the point."
Wanneer is een toneelstuk voor jou pas echt geslaagd?
"Zie mijn antwoord hierboven bij favoriet genre."
Met welk bekend theaterpersonage voel jij je verbonden? Waarom?
"Met August, het hoofdpersonage uit 'August August August'. Wegens zijn grenzeloze fantasie en zijn doorgedreven wil en liefde om steeds te blijven vechten voor zijn grote droom. In zijn niet te winnen gevecht tegen de grote machtswellustelingen (in het stuk de directeur en de stalmeester) is hij als clown lachwekkend, oprecht en naïef maar ontroert ook en voel je veel tristesse. Deze dualiteit zit wel in ieder van ons, soms diep verscholen en de situatie is nog steeds herkenbaar en actueel: ‘Ik zou er om lachen, mocht het niet zo triestig zijn.’."
Welk van jouw stukken zou je zeker aanraden aan een gezelschap?
"'J3#gD' (lees Jeugd) omdat het de leefwereld van de jeugd beschrijft, door de jeugd zelf op scène gebracht. Thema’s zoals verliefdheid, het generatieconflict, de zoektocht naar de eigen identiteit, pesten… beschrijven hun angsten, ergernissen en verlangens en zijn nog steeds actueel. Dit alles, gekruid met humor, veel muziek en dans, zorgt voor een toffe uitdaging voor een grotere groep spelers én voor de technische ploeg."
Het volledige oeuvre van Koen Minjauw
'J3#gD' (lees Jeugd)
'Mr Sweethers'
'De gebroeders Grimm'
'De ware verhalen' (voor jeugdtheatergroepen)
'Sneeuwwitje en de 7' (inclusief theater)
'De drie musketiers' (openluchtspektakel voor volwassenen)
Voorlopig is alleen de tekst van J3#gD is beschikbaar bij OPENDOEK, de overige teksten binnenkort ook!