Auteur in de spotlights: Jan Charles

"Ik probeer telkens weer een ander soort theater uit te vinden"

14 juni 2019

Auteur Jan Charles kreeg de schrijfmicrobe te pakken toen hij voor zijn leerlingen een eerste toneeltekst neerpende. Dat is hem toen zo goed bevallen, dat het schrijven is uitgegroeid tot een echte passie. Intussen heeft hij al een aanzienlijk oeuvre uitgebouwd. Het grootste deel van zijn werken zijn bedoeld voor jeugdtheater, maar hij heeft ook al enkele titels voor volwassenen geschreven. 

Wat is je favoriete genre?

"Tragikomedie"

Wat is je favoriete toneelstuk aller tijden?

"'King Lear'"

Wie of wat wakkerde je liefde voor toneel aan?

"Jongeren, mijn eerste leerlingen van 18 jaar. Onder hun impuls schreef ik 'Na de kater' (geïnspireerd door 'Het gevaar' van Jos Vandeloo) en ik dreef verder op de golven van hun enthousiasme en  regisseerde en/of schreef elk jaar toneelstukken."

Waarom schrijf je graag toneelteksten?

"Het is een passie en een noodzaak om wat in mijn leven en in de wereld gebeurt te bevatten en in woorden te vatten, om mijn creatieve impulsen en positieve energie bot te vieren. Ik kan me (voorlopig nog) geen leven voorstellen zonder te scheppen."

Wat is je een favoriete schrijf-plek?

"Ik zwerf rusteloos van de ene plaats naar de andere, heb een bureau boven (vroeger van de kinderen), een beneden en dan nog de tafel in de living en in de keuken. Alleen die laatste twee ruim ik ’s avonds op."

Wat is jouw remedie tegen een writer’s block? 

"Constant openstaan (soms tot lichte ergernis van de omgeving) voor bruikbare signalen vanuit het leven, gebeurtenissen uit de actualiteit, muziek, film, kunst…"

Welke opvoering is jou echt bijgebleven en waarom?

"'Joko' van Blauwe Maandag was voor mij een oerervaring: van de zuiverste stilte tot een overweldigende chaos, alles kon in het theater, heen van de Big Bang naar de Big Rip en terug."

'Joko' door de Blauwe Maandag Compagnie (© Corneel Maria Ryckeboer)

Wanneer is een toneelstuk voor jou pas echt geslaagd? 

"Als tekst en beeld en klank en licht harmonisch samenvloeien. Het is een utopie die ik telkens weer najaag."

Met welk bekend theaterpersonage  voel jij je verbonden? Waarom?

"Met Joko, omdat zowel luide chaos als de harmonische stilte mij boeien en in de stukken die ik uitwerk met elkaar botsen en samenvloeien."

Welk van jouw stukken zou je zeker aanraden aan een gezelschap? 

"Dat is even moeilijk als vragen welke van mijn drie zonen ik het liefst zie. Al mijn stukken werden opgevoerd -door het jongerengezelschap Appassionata of door DAT De Scène en het KTKH- en zijn verbonden met unieke herinneringen. Ik probeer telkens weer een ander soort theater uit te vinden en uit te werken.

"'Viva la vida' is al eens gebracht door een ander gezelschap, dat is misschien een referentie. Maar ik hou van al mijn stukken."

Ontdek het volledige oeuvre van Jan Charles: 

"De gecursiveerde titels zijn opgenomen in ALMO, de andere (be)staan alleen op mijn computer": 

Jongerentheater: Na de kater (1981), Sempre piu bello (1991), Villon (1992), ENtreeSORtie (1994), Vanavond wordt er niet gespeeld (1995), De Trojaanse Oorlog of een geschiedenis van de twintigste eeuw (1996), Megaformosen (1997), SneeWitje (1998), De blauwe banaan (1999), WOP (2000), Amlette (2006), Verboden liefdes (2007), 1001 (2009), Les étoiles (2010), Blauwe regen (2011), De deur e.a. geluiden (2012), Thureluurs (2013), Viva la vida (2014), Ze zullen zij zeker zeggen ze zijn zij zeker zot (2015), Schatergoud (2016), Blinde Gloria (2017) Sneeuw me (2018)

Volwassenen: WZC De Stille Kempen (2011), Romain en Julia (2016), All you need is love (2017)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x